جدال مرسدس بنز GLE در برابر لکسوس RX

با نام جدید و پیشرانه‌ی دیزلی بهبود یافته، مرسدس بنز GLE در بخش شاسی بلندهای ممتاز به جنگ لکسوس RX هیبریدی رفته است.

جدیدترین طیف محصولات مرسدس که شامل خودروهایی چون GLC و GLE کوپه نیز می‌شود از نام‌گذاری جدید این شرکت استفاده می‌کنند و بدین ترتیب مدل قدیمی ML از خط تولید خداحافظی کرده است.

به عنوان نتیجه، خودروی کنونی GLE (GL به خاطر آفرود و E به خاطر برجسته کردن این مورد که اندازه‌ی خودرو همانند سدان E کلاس، اجرایی است) خوانده شده و درحالی‌که این خودرو بر پایه‌ی ML قدیمی بنا شده اما برخی تغییرات مناسب ظاهری و بهینه‌سازی‌های زیرپوستی صورت گرفته است.

اولین تغییر استفاده از گیربکس 9 سرعته اتوماتیک است و از طرف دیگر نیز پیشرانه‌ی 6 سیلندر دیزلی مدل 350d که در این تست حاضر شده بهینه سازی‌هایی را به خاطر کاهش مصرف سوخت شاهد بوده است. هرچند، اگر شما شاسی‌بلندی نرم و کم‌مصرف با قدرت کافی به منظور انجام وظایف محوله می‌خواهید، گزینه‌ی دیگری وجود دارد.

لکسوس RX 450h از سوخت دیزل دوری جسته اما به جای آن از ترکیب پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی به منظور ایجاد کارایی و مصرف کم در روی کاغذ استفاده نموده است.

این خودرو، جعبه‌ای متحرک از تکنولوژی نیز است اما زیر پوست قدیمی‌تر مرسدس کمی واضح‌تر است. بنابراین، علیرغم نامی جدید، آیا GLE شروع به نشان دادن سن خود کرده و یا حیله‌های جدیدی را دارد؟

شاخ‌به‌شاخ

آفرود
هیچ یک از دو خودروی موجود احتمالاً خیلی جسور نیستند تا از جاده‌ی آسفالته دور شوند اما اگر شما خواهان کمی آفرود باشید، مرسدس خودروی تواناتری است. قوای محرکه‌ی هیبریدی لکسوس چندان مناسب راه‌های خشن نیست اما در GLE شما می‌توانید پکیج آفرود را با قیمت 1985 پوند سفارش دهید که این پکیج دیفرانسیل مرکزی قفل شونده، حالت‌های رانندگی آفرود و ارتفاع سواری تنظیم شونده را به خودرو اضافه می‌کند.

مزیت‌های سیستم هیبرید
پیشرانه‌ی بنزینی RX در مقایسه با پیشرانه‌ی دیزلی مرسدس، آلایندگی کمتری را تولید می‌کند اما به لطف وجود یک جفت پیشرانه‌ی الکتریکی شاهد کارایی برجسته‌ی این خودرو هستیم. به منظور ارتقای راندمان خودرو، لکسوس تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو بوده و پیشرانه‌های الکتریکی کشش عقب را تأمین می‌کنند.

طراحی
با مقایسه‌ی پهلوبه‌پهلو، فهمیدن این مسئله آسان است که دو خودرو طراحی خاص خود را با خط‌مشی اختصاصی دارند. لکسوس اسپورت‌تر بوده و چارچوب صیقلی‌تری دارد اما مرسدس ارتفاع بالاتری دارد. باوجود نمای اسپورت‌تر GLE نسخه کوپه، این خودرو کاربرد بالاتری را ارائه می‌کند.

قضاوت

رتبه‌ی اول: لکسوس RX
برای یک خودروی هیبرید، راندمان واقعی لکسوس RX خیلی احساس‌برانگیز نیست اما آلایندگی کم این خودرو به این معنی است که شما می‌توانید یک شاسی‌بلند لوکس با هزینه‌های نسبتاً کم داشته باشید. داخل کابین این خودرو احساس مدرن‌تری نسبت به GLE دارد و کیفیت ساخت آن فوق‌العاده بوده و تجهیزات بیشتری نیز دارد. لکسوس کاملاً جادار نیست اما هنوز هم فضای کافی برای یک خانواده وجود دارد و این خودرو را شاسی‌بلندی لوکس با کارایی مناسب می‌سازد.

رتبه‌ی دوم: مرسدس GLE
قوای محرکه‌ی GLE بهبود یافته است اما شاسی خودرو واقعاً مرسدس را در مرتبه‌ی پایین‌تری قرار می‌دهد. در سرعت‌های بالا خودرو راحت است اما هنوز هم اعتمادبه‌نفس خود را در جاده‌های ناهموار از دست می‌دهد. درحالی‌که سواری خودرو نرم است، اما اغلب فاقد کنترل در جاده‌های موج‌دار است. کابین خودرو نیز کهن‌سال بوده و تجهیزات کمتری دارد.

همچنین ببینید

اعتراف دردناک طرفداران ب‌ام‌و: ب‌ام‌و X3 یا لکسوس NX؟

رپورتاژ: ب‌ام‌و X3 از سال 2005 که وارد خیابان‌های کشور شد تا به امروز، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس