مقایسه لکسوس GX 460 با یوکان دنالی

این روزها بیشتر SUVهای سنتی در حال تبدیل‌شدن به کراس اوورهای شهری هستند چراکه ازنظر مردم مصرف سوخت پایین بیشتر از توانایی‌های آفرود یا میزان ظرفیت بکسل کردن اهمیت دارد. بااین‌حال هنوز هم SUVهای واقعی با شاسی‌های نردبانی توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند.

ما در این نوشته دو نمونهٔ لوکس از این SUVها را مورد مقایسه قرار داده‌ایم. لکسوس GX460 و جمس یوکان دنالی. هردوی این خودروهای از ویژگی‌های مشترکی چون پیشرانه V8، انتقال قدرت به هر چهارچرخ (استاندارد یا سفارشی)، قابلیت یدک کشی، باربند، فاصله زیاد از سطح زمین و قابلیت‌های آفرود مناسب برخوردارند؛ اما چه چیزهایی موجب شده که این دو خودرو را رو درروی یکدیگر قرار دهیم؟ پاسخ این است که هردوی آن‌ها در کلاس SUV های لوکس قرار دارند، هر دو سه ردیف صندلی دارند و هر دو قیمتی بیش از 60 هزار دلار دارند.

برای انجام عادلانهٔ این مقایسه، هردوی این SUVها به مدت یک هفته در شرایطی یکسان و در جاده‌های یکسان رانده‌شده و مورد آزمایش قرارگرفته‌اند. حتی از هردوی آن‌ها در یک مکان عکس گرفته‌شده است. با این مقدمه به سراغ برگزاری رقابتی سخت میان لکسوس GX460 و جمس یوکان دنالی می‌رویم.

طراحی خارجی
بااینکه هر دو شرکت‌کننده نقاط مشترک فراوانی با یکدیگر دارند اما در طراحی خارجی کاملاً متضاد عمل کرده‌اند. اول به سراغ جمس می‌رویم. نسل جدید این خودرو که با مدل 2015 به بازار آمده است از طراحی زیباتر و به‌روزتری نسبت به نسل قبل برخوردار است. خطوط طراحی همگی تیز و شکسته هستند که این امر موجب شده یوکان ظاهری جعبه‌ای شکل داشته باشد. نمونه مورد آزمایش ما از نوع دنالی است که لوکس‌تر بوده و با جلوپنجره کروم و نوشته GMC قرمزرنگ در مرکز آن از نمونهٔ معمولی متمایز می‌شود. چراغ‌های جلوی آن نیز از نوع HID بوده و LEDهای C شکلی به‌عنوان چراغ‌های نور روز (یا Daylight) در آن‌ها تعبیه‌شده است. چراغ‌های عقب اما از طراحی ساده‌ای برخوردند و فقط گرافیک داخلی و به‌کارگیری چراغ‌های LED در آن‌ها جلب‌توجه می‌کند. البته یوکان در دو نوع معمولی و XL (با طول و فاصلهٔ محوری بیشتر) تولید می‌شود که در این آزمایش نمونه معمولی شرکت داده‌شده است. درکل جمس یوکان دنالی از ظاهری لوکس و باوقار بهره می‌برد و شبیه به مردی است که کت‌وشلواری شیک به تن دارد.

لکسوس GX460 اما تا حدودی شبیه به ورزشکاران است و بیشتر اسپرت به نظر می‌رسد تا لوکس. طراحی کلی این خودرو بسیار قدیمی‌تر از یوکان بوده و به سال 2003 برمی‌گردد. بااین‌حال فقط یک سال قبل از یوکان یعنی در سال 2014 فیس لیفت و به‌روزرسانی شده است. در جلو بیش از همه جلوپنجره معروف دوکی‌شکل لکسوس جلب‌توجه می‌کند که دو دیدگاه را در انسان به وجود می‌آورد. یا از آن خوشتان می‌آید و یا متنفر می‌شوید. در GX460 هم مانند یوکان چراغ‌های نور روز وجود دارد که به شکل یک فِلِش در زیر چراغ‌های اصلی تعبیه‌شده‌اند. در قسمت جانبی آینه‌های بزرگی قرارگرفته‌اند که تقریباً تمامی نقاط کور اطراف را پوشش می‌دهند. در قسمت پایین درها رکاب بزرگی برای راحتی سوار و پیاده شدن تعبیه‌شده است که هرچند به این امر کمک بسزایی می‌کند اما به نظر می‌رسد در جاده‌های ناهموار و آفرود آسیب‌پذیر باشد. استفاده از کروم در جای‌جای خودرو به چشم می‌خورد درحالی‌که طراحی قسمت عقب بیش از دیگر قسمت‌ها خویشاوندی GX460 را با تویوتا لنکروزر پرادو نشان می‌دهد.

در کل هر دو خودرو از طراحی خارجی زیبا و چشم‌نوازی برخوردارند و فقط سلیقه افراد است که خودرویی را زیباتر از دیگری و برندهٔ این قسمت می‌داند.

طراحی داخلی
در داخل هر دو خودرو از چوب و چرم زیادی استفاده‌شده و از سیستم‌های سرگرمی و تجهیزات و امکانات زیادی بهره می‌برند اما بااین‌حال وجوه تمایز فراوانی با یکدیگر دارند. وقتی وارد یوکان دنالی می‌شوید به‌وضوح متوجه می‌شوید که بسیار جدیدتر از GX460 است و این امر جمس را به‌مراتب برتر از لکسوس نشان می‌دهد. هرچند که GX460 هنوز هم خودرویی لوکس بوده و از تجهیزات فراوانی برخوردار است. نقص دیگر لکسوس تعداد زیاد دکمه‌ها است به‌طوری‌که بیشتر تجهیزات با دکمه کار می‌کنند. به همین دلیل اطراف صفحه‌نمایش و کنسول جلو پُر از دکمه است که کابین آن را بیشتر به کاکپیت بوئینگ 747 شبیه کرده است! درحالی‌که این تعداد در یوکان بسیار کمتر است. GX460 مجهز به سه ردیف صندلی پوشیده شده با چرم با ظرفیت 7 نفر است. فضای ردیف سوم صندلی‌ها با توجه به فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر آن نسبت به یوکان واقعاً شگفت‌انگیز بوده و بسیار راحت و جادار است. همانند تمامی SUVهای سه ردیفه، صندلی‌های ردیف سوم لکسوس هم جمع می‌شوند که این امر موجب افزایش حجم چشمگیر صندوق بار می‌گردد.

طراحی داخلی یوکان هوشمندانه و زیباست. در مرکز داشبورد نمایشگر 8 اینچی لمسی نصب‌شده که بسیاری از تجهیزات خودرو با آن کار می‌کنند و کار با آن بسیار راحت است. بر روی فرمان چهارپره آن نیز دکمه‌هایی نصب‌شده که کارکردهای گوناگونی چون تنظیم سیستم صوتی، کروز کنترل و… دارند. در بین کیلومتر شمار و دورسنج موتورِ آنالوگ یوکان، صفحه‌نمایش TFT زیبایی تعبیه‌شده که اطلاعات موردنیاز راننده و همین‌طور اطلاعات مربوط به ناوبری و GPS را نشان می‌دهد. شیفتر گیربکس اتوماتیک آن نیز به‌رسم اکثر SUVها و پیک آپ های آمریکایی در سمت راست فرمان نصب‌شده است.

درحالی‌که هر دو شرکت‌کننده از طراحی داخلی کاربردی و مناسبی برخوردارند اما جمس یوکان دنالی به دلیل طراحی بهتر و راحتی بیشتر صندلی‌های ردیف دوم و سوم پیروز این بخش محسوب می‌شود.

مشخصات فنی
در زیر کاپوت این دو غول وحشی تفاوت‌ها بیشتر است. لکسوس GX460 مجهز به پیشرانه V8 4.6 لیتری با 300 اسب بخار قدرت و 446 نیوتن متر گشتاور است. این همان پیشرانه‌ای است که به‌صورت استاندارد در تویوتا تاندرا نصب می‌شود اما متأسفانه موتور V8 5.7 لیتری سفارشی تاندرا برای GX460 قابل سفارش نیست. وزن خالص این فرزند لکسوس 2350 کیلوگرم است که 300 اسب بخار قدرت برای این وزن تا حدودی کم به نظر می‌رسد.

 

اما جمس در این زمینه برای لوکس‌ترین محصول خود سنگ تمام گذاشته و در یوکان دنالی از پیشرانه V8 6.2 لیتری کوروت بجای موتور استاندارد 5.3 لیتری نسخه معمولی استفاده کرده است. فقط ECU ، منیفولد هوا و منیفولد دود این پیشرانه با موتور کوروت متفاوت است و با ویژگی‌هایی چون تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و مدیریت پاشش سوخت، گشتاور عظیمی برابر با 624 نیوتن متر و 420 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که فقط 35 اسب بخار کمتر از کوروت است. هرچند یوکان دنالی به‌هیچ‌عنوان خودروی سبک‌وزنی نیست و نزدیک به 180 کیلوگرم سنگین‌تر از GX460 است اما قدرت بیشتر کاملاً این اضافه‌وزن را جبران می‌کند.

نیروی این پیشرانه توسط گیربکس 6 سرعته 6L80 اتوماتیک جنرال موتورز به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. البته یوکان دنالی برای سال 2016 مورد به‌روزرسانی قرارگرفته و با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود اما نمونه مورد آزمایش ما مجهز به همان گیربکس 6 سرعته است. سامانه 4WD هم برای این SUV فول سایز قابل سفارش است اما این سامانه در یوکان دنالی برخلاف کادیلاک اسکالید به‌صورت دائمی نبوده و پیچیدگی کمتری دارد درحالی‌که سیستم 4WD اسکالید دائمی است و همواره قدرت به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. دیفرانسیل عقب یوکان مجهز به قفل دیفرانسیل است که در مسیرهای ناهموار بسیار بکار می‌آید.

در سوی دیگر، GX460 مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته باقابلیت تعویض دستی است؛ اما نیرو توسط سامانه دائمی AWD به چرخ‌ها منتقل می‌شود که کارایی کمتری درزمینهٔ آفرود نسبت به سیستم 4WD جمس دارد. دیفرانسیل مرکزی لکسوس قدرت را با نسبت 60 به 40 به چرخ‌های عقب و جلو منتقل می‌کند و درصورتی‌که خواهان رانندگی تهاجمی‌تر باشید امکان انتقال تا 70 درصد گشتاور به چرخ‌های عقب هم وجود دارد. قفل دیفرانسیل مرکزی آن نیز هر دو محور جلو و عقب را همزمان قفل کرده و نیرو را به‌صورت مساوی به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. این سامانه در لکسوس کارایی بهتری نسبت به جمس دارد.

در مقوله ظرفیت کشش هم برتری با یوکان است به‌طوری‌که با تکیه‌بر نیروگاه 420 اسب بخاری خود می‌تواند تا 3.8 تن را با خود بکشد و از ترمز تریلر نیز سود می‌برد درحالی‌که GX460 توانایی کشش تنها 2.9 تن را دارد.

آزمون رانندگی
هردوی این SUVها دارای ویژگی‌هایی رانندگی خاص خود هستند. لکسوس با تکیه‌بر سیستم تعلیق بادی خود سواری نرم و راحتی را ارائه می‌کند که می‌توان آن را به حالت اسپرت تغییر داد؛ اما به نظر ما تعلیق آن در حالت استاندارد بیش‌ازاندازه نرم است. در حالت رانندگی اسپرت نیز بازهم ویژگی‌های رانندگی لوکس و راحت در آن حفظ می‌شود. شتاب GX460 با توجه به قدرت 300 اسب بخاری آن به‌وضوح ضعیف‌تر از یوکان دنالی است اما از ترمزهای خوبی برخوردار است.

جمس یوکان دنالی اما سواری خشنی دارد به‌طوری‌که سواری آن حتی از حالت اسپرت لکسوس هم خشک‌تر است و استفاده از رینگ‌های 22 اینچی به سفت‌تر شدن سواری آن کمک کرده است. هرچند این امر موجب می‌شود که یوکان در جاده‌های ناهموار و آفرود هندلینگ بهتری نسبت به GX460 داشته باشد اما نسبت لکسوس (مخصوصاً در حالت Comfort یا راحت) سواری خشن و خشک‌تری دارد. بااین‌حال در این بخش یوکان دنالی پیروز است چراکه موتور قدرتمند 6.2 لیتری شتابی عالی برای آن به ارمغان می‌آورد و ظرف فقط 5.5 ثانیه این کوه فولاد را به‌سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که با استفاده از دیسک‌های ترمز بزرگ در هر چهارچرخ، از قدرت ترمز گیری فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است.

قیمت
هرچند لکسوس GX460 درزمینهٔ قدرت موتور، ظرفیت کشش و طراحی داخلی ضعیف‌تر عمل کرده و در پس جمس یوکان دنالی قرار می‌گیرد اما درزمینهٔ قیمت کاملاً برتر میدان است. چراکه نمونه مورد آزمایش ما 62.770 دلار قیمت داشت درحالی‌که یوکان مورد آزمایش باقیمت 71.720، حدود 10 هزار دلار گران‌تر از لکسوس است. این اختلاف قیمت در قیمت پایه هر دو خودرو نیز به چشم می‌خورد و درجایی که قیمت پایه لکسوس GX460 از 50 هزار دلار شروع می‌شود، قیمت پایه یوکان دنالی 62.680 دلار است.

نتیجه‌گیری
هر دو شرکت‌کننده امکانات گسترده‌ای را باکیفیت بالا در اختیار خریداران قرار می‌دهند اما تفاوت‌هایی کلیدی با یکدیگر دارند. جمس یوکان دنالی تقریباً تمامی ویژگی‌های کادیلاک اسکالید را با قیمتی کمتر در اختیارتان قرار می‌دهد. همچون پیشرانه V8 6.2 لیتری که فقط در یوکان دنالی و اسکالید عرضه می‌شود. هرچند که اختلاف قیمت آن با اسکالید چندان قابل‌توجه نیست و فقط 10 هزار دلار ارزان‌تر است.

لکسوس GX460 هم درواقع تویوتا لنکروزر پرادویی است که سعی دارد خود را لوکس‌تر نشان دهد؛ اما نباید فراموش کرد GX460 از نوادگان خاندان یکی از توانمندترین SUVهای تاریخ یعنی لندکروزر پرافتخار است. هر دو SUV خوب هستند و درحالی‌که یوکان دنالی قدرت فوق‌العاده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد، لکسوس نیز توانایی آفرود بالا را در کنار 10 هزار دلار قیمت کمتر ارائه می‌کند؛ بنابراین انتخاب برنده این رقابت بر عهده خریداران است و هر کس باسلیقهٔ خود می‌توان قدرت بیشتر یا قیمت کمتر را برگزیند.

همچنین ببینید

اعتراف دردناک طرفداران ب‌ام‌و: ب‌ام‌و X3 یا لکسوس NX؟

رپورتاژ: ب‌ام‌و X3 از سال 2005 که وارد خیابان‌های کشور شد تا به امروز، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس