بررسی لکسوس GS F مدل 2016

اگر لکسوس GS F را با توجه به داشته‌هایش و بدون مقایسه با سایر رقیبان بررسی کنیم، قطعاً نمره بالایی کسب خواهد کرد. یک سدان لوکس دیفرانسیل عقب با موتور 5 لیتری V8 و خروجی 467 اسب بخار عالی به نظر می‌رسد. مشکل اینجاست که وقتی به قیمت خودرو نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که با همین اندازه بودجه می‌توانیم یک کادیلاک CTS-V با موتور V8سوپر شارژر و خروجی 640 اسب بخار به همراه سیستم تعلیق مغناطیسی و حتی ظاهری زیباتر برای خود دست‌وپا کنیم.

شاید لکسوس فکر می‌کند مشتریانی هستند که به اعداد و ارقام موتور توجهی ندارند؛ اما واقعاً نمی‌دانیم چه چیز GS F باید ما را در میان این‌همه رقیب قدرتمند در این سگمنت، وادار کند تا آن را به‌عنوان خودرویی همه چیز تمام و منسجم برگزینیم.


نقاط قوت خودرو:
لکسوس GS F واقعاً یکی از راحت‌ترین خودروهایی است که تاکنون تجربه کرده‌ام. صندلی‌ها به‌خوبی شمارا در آغوش می‌کشند و سیستم تعلیق قابل تنظیم نیز سواری و بالانس فوق‌العاده‌ای برای شما فراهم می‌کند. حتی در جاده‌های ناهموار نیز احساس ناراحتی در خودرو به شما دست نمی‌دهد؛ اما حس خوبی به شما می‌گوید که روی چه چیزی در حال حرکت هستید. من بدون اینکه حتی یک‌بار از خودرو پیاده شوم، گشتی در کشور زدم و دوباره بازگشتم. کاری که شاید شما با یک بی‌ام‌دبلیو M5 چندان مایل به انجامش نباشید.

قطعاً شما نمی‌توانید با غرش یک موتور هشت سیلندر مقابله کنید تا وارد کابین نشود و در لکسوس نیز این صدا با خشونت خاصی همراه است. باوجوداینکه خودرو از سیستم کنترل هوشمند صوت استفاده نمی‌کند؛ اما کابین آرامی دارد و صداهای انفجاری موتور حتی با گذر از دور 4000 شنیده نمی‌شود. موتور V8 لکسوس واقعاً موتور خوبی است. نمونه 5 لیتری همین موتور در لکسوس RC F نیز وجود دارد؛ اما موتور GS F در دور موتورهای بالا قدرت‌نمایی بیشتری از خود نشان می‌دهد. آرامش داخل کابین لکسوس و البته کابین تقریباً لوکس آن‌ که کم از خودروهای پرچم‌دار این کمپانی ندارد، از دیگر نکات مثبت GS F است.

نقاط ضعف خودرو:
هیچ‌وقت نگذارید اندازه بزرگ صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی شما را گول بزند. اگر سیستم اطلاعات سرگرمی را نتوان به‌راحتی کنترل کرد، قطعاً ارزش و جایگاه خود را نزد راننده از دست خواهد داد. کنترلرهای موس مانند معمولاً در مقایسه با صفحه‌نمایش لمسی عملکرد ضعیف‌تری دارند. البته اوضاع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم صفحه‌نمایش‌های لمسی لکسوس نیز عملکرد چندان مطلوبی ندارند. ازجمله صفحه‌نمایشی که در لکسوس NX استفاده‌شده است. اگر فکر می‌کنید استفاده از صفحه‌نمایش لمسی آزاردهنده است، پس بهتر است یک‌بار کنترلرهای موس دار را امتحان کنید. اگرچه خودرو در ظاهر چهار حالت رانندگی و سه حالت تورک ‌وکتورینگ (اعمال گشتاور متغیر روی هرکدام از چرخ‌ها) دارد؛ اما لکسوس GS F تجربه متمرکز و یکنواختی به شما ارائه می‌دهد. تفاوت میان حالت‌های اکو، نرمال، اسپرت و اسپرت اس پلاس واقعاً ناچیز است. چه برای یک رانندگی آرام حالت اکو را انتخاب و چه برای رانندگی هیجان‌انگیز حالت اس پلاس را برگزینید، بدون اینکه رانندگی خود را به چالش بکشید یا سرنشینان را به زحمت بیندازید. همین وضعیت برای سیستم تورک وکتورینگ هم برقرار است. هیچ‌کدام از حالات نرمال، اسلالوم و ترک تغییر خاصی در رانندگی شما ایجاد نخواهد کرد. همین موضوع باعث شد تا ما به آنچه از تجربه خودرو به دنبالش بودیم، دست نیابیم.

در کل، لکسوس GS F خودرویی نیست که ما عاشق آن باشیم و او هم عاشق هیجان باشد. هدایت خودرو در همه حالات رانندگی چندان نمی‌تواند شما را به چالش بکشد و همچنین قدرت خروجی موتور V8 نیز چندان اعجاب‌آور نیست. تنظیماتی که راننده در خودرو اعمال می‌کند تأثیر زیادی در عملکرد خودرو ندارد.
لکسوس GS F شتاب بالایی دارد و سر پیچ‌ها می‌توانید خیلی سریع از دیگران پیشی بگیرد؛ ولی لذتی که رانندگی با خودرویی مانند کادیلاک CTS-V به شما القا می‌کند، در لکسوس GS F وجود ندارد. البته که لکسوس در برابر هم‌قطارانی مانند بی‌ام‌دبلیو M5 و مرسدس E63 AMG قیمت پایین‌تری دارد و تقریباً 20 هزار دلار از هرکدام از این رقبای آلمانی ارزان‌تر است؛ اما آئودی و کادیلاک در همین رنج قیمت خودروهای بهتری ارائه می‌دهند که به همین اندازه نیز لوکس هستند. GS F تلاش جدیدی از لکسوس است و این تلاش امیدوارکننده است؛ اما در حال حاضر با توجه به رقیبانی که این خودرو دارد، نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین ببینید

اعتراف دردناک طرفداران ب‌ام‌و: ب‌ام‌و X3 یا لکسوس NX؟

رپورتاژ: ب‌ام‌و X3 از سال 2005 که وارد خیابان‌های کشور شد تا به امروز، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس