کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

0
(0)

کراس اوور میدسایز لکسوس NX طعم اشرافیت قابل دست‌یابی را در برابر برندهای رده میانی ارائه می‌کند؛ اما علیرغم برخی به‌روزرسانی‌های خوب، این خودرو را به دلیل برخی نقاط ضعف واضح نمی‌توان خیلی توصیه کرد… شاخه استرالیای لکسوس این هفته طیفی از بازنگری‌ها برای پرفروش‌ترین خودروی خود یعنی کراس اوور میدسایز NX را اعلام کرد. این خودرو 37 درصد فروش لکسوس در استرالیا را تشکیل داده و تکمیل کننده کلاسی است که به سرعت رشد می‌کند.

545 1024x683 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

البته با ارائه نسل جدید خودروهایی چون آئودی Q5، ب‌ام‌و X3 و ولوو XC60 و همچنین وجود رقیب اثبات شده‌ای چون مرسدس بنز GLC شما باید به‌روزرسانی‌های زیادی را در NX ببینید اما مثل اینکه این موضوع رخ نداده است. هنوز هم علیرغم گذشت چند سال از ورود این خودرو به بازار شاهد ظاهر جذابی هستیم. بله قیمت خودرو اندکی افزایش یافته اما این موضوع به دلیل تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید است. بهای NX 2018 پیش از اضافه شدن هزینه‌های جانبی از 54800 دلار استرالیا آغاز می‌شود که هنوز هم در محدوده خودروهای لوکس بوده اما مدل‌های فول برندهای رده میانی چون مزدا CX-5 آکرا و فولکس‌واگن تیگوان هایلاین سایه خود را بر روی این ژاپنی افکنده‌اند.

546 1024x518 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

خب تغییرات NX برای مدل سال 2018 چه هستند؟ جدای از آنتن بال کوسه‌ای جدید، رینگ‌های آلیاژی با طراحی متفاوت، بازنگری‌های کوچک در جلوپنجره دوکی‌شکل و چراغ‌های جلوی LED مورد دیگری مشاهده نمی‌شود. این خودرو از اکثر زوایا جذاب و برجسته به نظر می‌رسد. لکسوس همچنین تجهیزات ایمنی استاندارد جدیدی را در تمامی مدل‌ها نصب کرده که شامل کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و نوربالای خودکار می‌شود.

548 1024x683 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

کابین خودرو را می‌توان با تِم های متنوعی سفارش داد. صفحه‌نمایش 10.3 اینچی افقی جدیدی در داشبورد به چشم می‌خورد که واقعاً بر احساس لوکس بودن آن افزوده است. ساعت آنالوگ جدید با جی‌پی‌اس، پد کنترلر جدید و برخی دکمه‌های جدید از دیگر به‌روزرسانی‌های کابین NX 2018 هستند. کابین این کراس اوور هنوز هم نظرات مختلفی را ایجاد می‌کند. کیفیت متریال بکار رفته همان‌گونه که انتظار دارید عالی بوده هرچند برخی موارد همچون تونل گیربکس همچنان تعجب را برمی‌انگیزند.

547 1024x683 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

مطمئن هستیم که با تاچ پد لپ‌تاپ مانند سیستم اطلاعات سرگرمی خو خواهید گرفت اما اطمینان نداریم که این سیستم راه‌حلی بهتر نسبت به دکمه‌های چرخشی بکار رفته در بسیاری از رقبا باشد. همانند سنت لکسوس، کراس اوور NX دارای تجهیزات زیاد و ساختارشکنی است. مدل پرفروش base دارای سیستم‌های ایمنی ذکر شده به همراه سیستم ناوبری ماهواره‌ای، درب پشتی برقی، ورود بدون کلید، سیستم صوتی با 10 بلندگو، صندلی‌های چرمی، رادیو DAB+ و… می‌باشد.

549 1024x662 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

با پرداخت 6 هزار دلار می‌توانید نسخه F اسپورت را بخرید که دارای تجهیزات بیشتری چون دوربین 360 درجه، شارژ بی‌سیم اسمارت فون، پدال شیفتر، صندلی‌های گرم و سرد شونده با تنظیم در 10 جهت، دامپرهای پرفورمنس، 4 حالت رانندگی و سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر می‌باشد. افزایش قیمت 8500 دلاری شما را به نسخه کاملاً فول اسپورت لاکچری می‌رساند که دارای سیستم صوتی مارک لوینسون با 14 بلندگو، هدآپ دیسپلی رنگی، سانروف، صندلی‌های چرم با کیفیت‌تر و تریم چوبی کابین می‌باشد. اکثر این تجهیزات را می‌توان به‌صورت سفارشی در نسخه‌های F اسپورت و لاکچری نیز دریافت کرد.

550 1024x670 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

صندلی‌های عقب اوکی بوده و فضای کافی برای دو فرد بالغ را داشته درحالی‌که صندوق بار 500 لیتری نیز تنها پاسخگوی نیازها بوده و لاستیک زاپاس فول سایزی دیده نمی‌شود. لکسوس همچنین دستی در سیستم تعلیق نیز برده است. تنظیمات سیستم تعلیق در جلو همان استرات مک فرسون دوبل جناغی و در عقب تنظیمات بازوی اتصالی بوده اما میله پایدار کننده عقبی سفت‌تر شده و بوش‌ها تغییر کرده‌اند. همچنین در جلو دامپرهای کاملاً جدید به کار رفته‌اند.

551 1024x699 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

مدل لاکچری حاضر در تست عملکرد نسبتاً متقاعد کننده‌ای در مسیر داشت. سواری خودرو می‌توانست بهتر از این‌ها باشد و یکی از دلایل آن نیز رینگ‌های 18 اینچی هستند. سر و صدای مزاحم به خوبی سرکوب شده و کنترل حرکات بدنه نیز مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین مقاومتی از سوی فرمان احساس نمی‌شود. مشکل لکسوس NX این است که فولکس‌واگن تیگوان یا هیوندای توسان (چه رسد به ب‌ام‌و X3!) به عنوان یک شاسی‌بلند سواری بهتری دارند زیرا در هنگام عبور از پیچ‌ها راحت‌تر و دینامیک‌تر هستند.

552 1024x576 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

سیستم تعلیق متغیر تطبیقی نسخه‌های F اسپورت و لاکچری اسپورت از LC کوپه جدید گرفته شده و شما می‌توانید خودتان آن را تنظیم کنید. انتظار نداریم که NX یک شاسی‌بلند اسپورت باشد. مشکل این است که NX به‌طور استثنایی نرم هم نیست و این یک مشکل بزرگ است. موضوع دیگر اینکه مدل‌های هیبریدی NX300h حدود 45 کیلوگرم سنگین‌تر بوده و از قوای محرکه بنزینی-الکتریکی آشنای متشکل از پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی و واحد الکتریکی سود می‌برند. کل قدرت خروجی این مجموعه به 197 اسب بخار رسیده و لکسوس می‌گوید این خودرو در هر صد کیلومتر 5.6 لیتر سوخت می‌سوزاند. ادعایی که باورش سخت است…

553 1024x480 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

دیگر نقطه‌ضعف لکسوس NX 2018 گیربکس CVT سستی است که در زمان شتاب گرفتن صدای زیادی را تولید کرده و همراه با پیشرانه غیر پاسخگو وضعیت مضحکی را به وجود می‌آورد. ما بجای نسخه بالایی مدل NX300 (همان مدل NX200t قبلی) را انتخاب می‌کنیم که دارای پیشرانه 2 لیتری توربوی بنزینی با قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتون متر و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک می‌باشد. اگرچه این مدل پرمصرف‌تر است اما باعث می‌شود سرعت و شتاب بهتری داشته و در سبقت‌ها به مشکل برنخورید. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این نسخه برابر با 7.1 ثانیه بوده و حداقل هیچ‌کسی به شما نمی‌خندد.

554 1024x662 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

نسخه‌های لاکچری NX همچنان به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند. البته برای اولین بار می توان نسخه F اسپورت را نیز با این تنظیمات دریافت کرد. با 4500 دلار می‌توانید سیستم چهار چرخ محرک را انتخاب کنید که پیشرانه 50 کیلوواتی دیگری را به خود اضافه کرده و دیفرانسیل عقب با کنترل الکترونیکی باعث می‌شود نصف گشتاور پیشرانه در زمان نیاز به اکسل عقب انتقال یابد.

555 1024x683 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

این سیستم در نسخه اسپورت لاکچری به‌صورت استاندارد وجود داشته و مدل هیبریدی آن بهای 76300 دلاری را نشان می‌دهد؛ و برخلاف آلمانی‌ها، این خودرو دارای اکثر تجهیزات موردنیاز بوده و لیست بلندبالای تجهیزات دیده نمی‌شود. صادقانه باید گفت ما دلیل چندانی برای عدم ترجیح مدل بنزینی و دیفرانسیل جلوی NX300 به نسخه‌های لاکچری یا F اسپورت نداریم زیرا در این مدل شاهد شاسی‌بلندی هستیم که کابین نرم و آرام با تجهیزات زیاد، عملکرد خوب و استایل برجسته‌ای دارد.

556 1024x683 کراس اوور شیک بازار ایران؛ بررسی لکسوس NX

اشتباه نکنید! لکسوس NX نقاط قوت زیادی دارد اما این به‌روزرسانی میانه عمر باعث نشده NX برتری قابل‌توجهی نسبت به رقبا کسب کند و بدین ترتیب محصول ژاپنی‌ها در میانه جدولی قرار می‌گیرد که رقبای زیادی را در خود جای داده است. NX 2018 برای برخی افراد خودروی خوبی است اما مطمئن باشید که در رتبه یک قرار ندارد. امتیاز واضح 7 از 10 نشان دهنده وضعیت این خودرو است. نسخه NX300 امتیازهای زیادی را به خود اختصاص داده اما از دست رفتن امتیازات اکثراً به مدل هیبریدی مربوط می‌شود.

نقاط قوت:
اشرافیت زیاد، تجهیزات چشمگیر، کابین لوکس و با کیفیت، پیشرانه توربوی بنزینی قدرتمند، خدمات پس از فروش قوی

نقاط ضعف:
سیستم هیبریدی معمولی، اینترفیس تاچ پد عجیب سیستم اطلاعات سرگرمی، قیمت بالا

امتیازات کلی لکسوس NX 2018

پرفورمنس و مصرف سوخت: 6

فضای کابین و راحتی: 8

تکنولوژی و ارتباطات: 7.5

قیمت و تجهیزات: 8

سواری و هندلینگ: 6

امتیاز کلی: 7

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

لکسوس شگفت انگیز در هاوربرد

3 (2) لکسوس به عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتی خود با عنوان «اسلاید»، مدل هاوربورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس